Résztvevő neve: Linczmayer Judit (pszichológus)
Úti cél: Ausztria, Bécs
Képzés megnevezése: Drama Techniques: Developing Self-Expression, Communication and Social Skills for All Students
Munkanyelv: Angol

Képző: Europass Teacher Academy

A képzés programja:

A dráma technika használata segíti a mentális és emocionális fejlődést egy holisztikus módszer kialakításával. Az empátia növeléséhez új módszereket biztosít, segít jobban megérteni a „testnyelvet”. A gyakorlatok hozzájárulnak a diákok közötti együttműködés, és a koncentráció fejlesztéséhez. 

A kurzuson hasznos gyakorlatokon vettem részt, amik a diákok közötti együttműködést, empátiát, és koncentrációt tudják fejleszteni.

A diákokkal való csoport munka során a megtanult gyakorlatok jól alkalmazhatóak.

Résztvevő neve: Mező Krisztina (angol nyelvtanár)
Úti cél: Spanyolország, Valencia
Képzés megnevezése: 21st Century Skills for Teachers and Students
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy

A képzés programja:

  • Kihívások és lehetőségek napjaink iskoláiban
  • Belső és külső motiváció a tanulási folyamatokban
  • Tanár és diák kulcskompetenciái
  • Feladatalapú és projektalapú tanulás; hogyan lehet ezeket a módszereket kihasználni és az órákat felépíteni ezek alapján
  • Fordított osztályterem, mi ez, és mik az előnyei és hátrányai
  • A fejlesztő (tanulást támogató) értékelés és szummatív értékelés (minősítés, kategorizálás, lezárás)
  • A tanulási folyamat elvárt eredményét írja le, cselekvést jelentő igéket használ, specifikus, konkrét, világos, egyértelmű és mérhető.)
  • Magabiztosabbá válni a 21. századi készségek beépítésében a szakórákba és tanítási célok eléréséhez.

A tanítási-tanulási célok eléréséhez szükséges motiváció és a megfelelően kiválasztott modern, a mai diákok igényeihez illesztett módszertan és technikák kiválasztása a tanórák eredményességének céljából. A diákok eredményesebb motiválása a 21. században különböző tanulás módszertani megközelítésekkel és technikákkal. A feladatlapú oktatás mellett, a fordított osztályterem és projektmunka módszertan használata.

A kurzus által bizonyos mértékben a szaktudományos, szaktárgyi, tudás; a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és értékelése; a tanulás támogatása a 21. században; a digitális készségek; a kommunikáció és szakmai együttműködés kompetenciái fejlődtek.

Az eddig használt alkalmazásokon (Kahoot, Google Classroom, Wordwall, Learning Apps) túl a Trello, Flipgrid, Edpuzzle, Chat GPT, openai.com beintegrálása a tanórákba, a fordított osztályterem használata. Kollaboratív munka más szaktanárokkal, amennyiben a tanmenet lehetővé teszi (projektmunka).

Résztvevő neve: Nyerges Eszter (angol nyelvtanár)
Úti cél: Finnország, Helsinki
Képzés megnevezése: Empowered Teachers: Rediscover Your Motivation and Energy
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy

A képzés programja:

Fő célom a tanári munkám minőségi fejlesztése volt. Célom volt megismerni egy számomra új szemléletmódot, amely kiemeli a tanár személyének fontosságát az oktatási folyamatban. Igyekeztem elsajátítani konkrét módszereket a személyes motiváció növelésére és megtanulni megállítani a kiégési folyamatot konkrét technikákkal.

Az elvárt tanulási eredmények teljesültek. A tréning során végig követtem egy folyamatot melynek során megtanultam felismerni azokat a személyiségjegyeimet melyek támogatnak, megerősítenek abban, hogy tanárként hatékonyan dolgozzak. A pozitív pedagógia szerint az erősségeimre koncentráltam. Tanultam módszereket, hogy sikeresen tudjam kezelni az életemben jelenlevő stresszt, valamint helyzetgyakorlatokon vettem részt, ahol a kiégési tüneteket azonosítottam.

Idegen nyelvi képességeimet is fejlesztettem a mobilitás során a folyamatos angol nyelvű kommunikáció során. Személyiségem is fejlődött az közös munka során; közvetlenebb, nyitottabb, érdeklődőbb személyiségjegyeim megerősödtek. A kulturális hatások szerepe sem elhanyagolható, megismertem más nemzetek eltérő iskolarendszerét és Helsinki nevezetességeit.

Elemeztem a megismert módszerekben rejlő lehetőségeket és az alábbi területeket azonosítottam a saját munkám eredményességének növelésére: a tanított tantárgyam (angol) során tudom alkalmazni a drámajátékban rejlő személyiségfejlesztő és ezzel párhuzamosan nyelvileg is fejlesztő lehetőségeket. A tanfolyam során elsajátított testtudatosságra építő valamint relaxációs gyakorlatokat kollégáimmal is megosztom, így harmonikusabb munkakörülményeket teremthetünk. Pozitív tapasztalataimat megosztom kollégáimmal és szeretném őket bíztatni hasonló lehetőségek pályázására

Résztvevő neve: Simon Zsolt (angol nyelvtanár)
Úti cél: Írország, Dublin
Képzés megnevezése: Brain-Based Learning – Understanding How Students Really Learn
Munkanyelv: Angol
Képző: Europass Teacher Academy

A képzés programja:

A továbbképzés az alábbi témákat érintette (angolul):

  • the brain: facts and myths
  • growth and fixed mindsets
  • effective teaching and learning strategies
  • focus, attention and deep thinking
  • curiosity and making connections
  • memory techniques
  • creativity and visual thinking
  • emotions and learning
  • looking after your body
  • build yourself a digital second brain + digital tools
  • the power of habits

Elvárt tanulási eredmények:

  • a tanulási folyamat javítása
  • a tanítási tevékenységek és a kognitív képességek kapcsolata
  • új ötletek, új megközelítések, tippek és trükkök, új személetek megismerése
  • tanulók segítése a tanulási folyamatban

Tanulási eredmények értékelése:

  • A tanultak ismeretében munkámat hatékonyabban és eredményesebben fogom tudni elvégezni.
  • Új szakmai lehetőségekkel és emberi megközelítésekkel ismerkedtem meg.
  • Megtanultam, hogyan kerülhető el a túlzott rutin a munkámban.
  • Modern technikai megoldásokat, modern eszközöket, applikációkat ismertem meg.
  • A kurzuson résztvevő kollégák az enyémtől eltérő látásmódját beépítem a munkám során
  • A választott tréning érdekes és hasznos volt, sok új információt adott.

A kurzus során megismertetett elméleti és gyakorlati anyagnak egyrészről szemléletformáló valamint heurisztikus aspektusa is volt, értve ez alatt, hogy 17 éves pedagógusi munkámból fakadó tapasztalataimat más megvilágításba helyezte, segített másképp szemlélni a tanulási-tanítási folyamatot.

Úgy érzem, ezt az új látásmódot nemcsak saját pedagógusi munkámban, hanem vezetői feladataim ellátásában is tudom hasznosítani, valamint segítségére lehetek kollégáimnak a hatékonyabb tanulás-tanítás tervezéskor.

(A szakmai beszámolók a 2022-1-HU01-KA122-SCH-000077997 számú „Felzárkózás a XXI. század kihívásaihoz: tanítás-tanulás a digitalizált világban” című ERASMUS+ KA1 mobilitási projekthez kapcsolódnak.)

A KA122-SCH - Köznevelésben tanulók és dolgozók rövid távú tanulási célú mobilitása Erasmus+ pályázatot nyújtott be gimnáziumunk Felzárkózás a XXI. század kihívásaihoz: tanítás-tanulás a digitalizált világban címmel, melyre a támogatást megnyertük.

A projektben részt vevő kollégák az alábbi területeken kívánják meglévő ismeretüket gazdagítani, új ismereteket szerezni:

  • motiváció,
  • XXI. századi készségek tanároknak és diákoknak,
  • tanulási technikák,
  • önkifejezés-fejlesztése, diákok kommunikációs és társadalmi készségeinek fejlesztése.

A mobilitási projekt tevékenységeinek megvalósításával célunk új eszközök és módszerek megismerése, átadása és beépítése valamint magabiztos használata a tanítási gyakorlatban.

Mivel a digitalizált tanításra-tanulásra helyeződött át a hangsúly, emiatt az információkhoz való hozzáférés könnyebbé vált. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezen információk rendezése, beépítése már meglévő képesség lenne, így meg kell találni a szükséges módszereket. A több éve pályán levő, régebbi modell szerint képzett tanároknak szükségük van a szakmai eszköztáruk "frissítésére", hogy emelni tudják szakmai hatékonyságukat és eredményességüket.

A projektben részt vesz Linczmayer Judit iskolapszichológus valamint Mező Krisztina, Nyerges Eszter és Simon Zsolt angol nyelvtanárok.

 

 

Május 25-én a spanyol két tannyelvű tagozat három diákja, Szmik Anna Dorina (11.A), Szántó Kitti (11.A) és Kaszta Friderika (9.A) David Cibeiras Barja projektkoordinátor, valamint David Martos Bertelli és Szedlák Réka kíséretében Bulgáriába, a Vitosa hegy lábainál fekvő Szófiába utaztak, hogy részt vegyenek a „Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus pályázat utolsó nemzetközi projekttalálkozóján, amelynek az Instituto 22 SEU de Sofía, Georgi S. Rakovski adott otthont május 27. és 31. között. A bulgáriai diáktalálkozó közösen feldolgozandó témái a társadalmi inklúzió, a szegénység és a kirekesztődés voltak, melyeket a fórumszínház módszereivel dolgoztunk fel.

Március 17-én a spanyol két tannyelvű tagozat három diákja, Lőrincze Bernadett, Tauz Laura és Praznovszky Pál 11. A osztályos tanulók Szántai Erzsébet igazgatónő, David Cibeiras Barja projektkoordinátor, valamint Szedlák Réka kíséretében Franciaországba, a költői szépségű Strasbourgba utaztak, hogy részt vegyenek a „Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus pályázat negyedik nemzetközi projekttalálkozóján, amelynek a Lyceé des Pontonniers adott otthont március 18 és 23 között.

A franciaországi diáktalálkozó közösen feldolgozandó témái a feminizmus és a migráció, valamint a két kérdéskör által alkotott keresztmetszet voltak.

Az alábbi linkre kattintva elérhető a feledhetetlen hét élményeiről szóló beszámoló.

 

ERASMUS PLUS PROJEKTÜNK CÓRDOBAI NEMZETKÖZI DIÁKTALÁLKOZÓJA

2018. november 12-16.
(David Martos és David Cibeiras írása)

November 10-én a spanyol két tannyelvű tagozat három diákja, Sári Júlia és Horváth Patrik 12. A osztályos tanulók és Tóth Sára 11. A osztályos tanuló David Cibeiras Barja projektkoordinátor és David Martos Bertelli kíséretében Córdobába utaztak, hogy részt vegyenek a „Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus pályázat harmadik nemzetközi projekttalálkozóján, amelynek a Pedro Abad Gimnázium adott otthont november 12 és 16 között. A spanyolországi diáktalálkozó közösen feldolgozandó témája az LMBTQ+, azaz a nemi identitás és a szexuális orientáció voltak.

Az alábbi linkre kattintva elérhető a feledhetetlen hét élményeiről szóló beszámoló.

 

Október 16-20 között a Vetési Albert Gimnázium 2 tanára, David Cibeiras Barja (projektvezető) és David Martos Bertelli (kísérőtanár) a Córdoba melletti kis településre, Pedro Abadba utaztak, hogy részt vegyenek az Erasmus+ Rádió, tinédzserek és hírek, egy pályázat a befogadó oktatásért című projekthez kapcsolódó eTwinning, Rádiófelvételek készítésén és projektmunkán alapuló oktatás című nemzetközi továbbképzésen.

A hétfői nap a fogadás és ismerkedés jegyében telt, hiszen most volt alkalmunk először személyesen megismerni azokat a tanártársainkat, akikkel már egy éve, interneten keresztül, a projekten dolgozunk. Vendéglátóink ezen a napon elkalauzoltak bennünket a csodás Córdobába is.

A veszprémi Vetési Albert Gimnázium abban a hatalmas örömben és megtiszteltetésben részesült, hogy helyszínt adhatott a második nemzetközi koordinátori találkozónak és a második rövid távú diákmobilitásnak a „Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus projekt keretein belül. A programok március 19. és 23. között kerültek megrendezésre Veszprémben. Az első, 2017. november 13. és 17. között tartott, bukaresti találkozó után, amely a különböző etnikumokra és vallásokra fókuszált, Veszprémben a testi és szellemi fogyatékosság témája került a középpontba. Romániában e kérdéskör feldolgozásának eszközéül podcastok elkészítését választották. Ezek megalkotásához a diákok szakmai képzést kaptak a rádió világában dolgozóktól.

2018. május 28. és 31. között a Vetési Albert Gimnázium két tanára, David Cibeiras Barja (projektkoordinátor) és David Martos Bertelli (kísérőtanár) a szófiai 22 Georgi Stoikov Rakovski Kéttanyelvű Középiskola által tartott C2-es képzésen vettek részt Bulgáriában a “Rádió, tinédzserek és hírek. Egy projekt az európai befogadó oktatásért” című Erasmus Plus projekt keretein belül. Ezen a képzésen minden partneriskolából, azaz a spanyol, a bolgár, a román és a magyar intézményekből is két-két fő vett részt, az egyes országok koordinátora és egy kísérőtanár.