A 10. és 11. évfolyam diákjainak programjai a „Természettudományok hetéhez” kapcsolódtak a 2018/2019. tanév témahetében. A héten történtekről Likerné Pucsek Rózsa tanárnő készített beszámolót.

Hétfőn, március 18-án látogatást tettünk a nemesvámosi Peiba Kft. Tökmagsajtoló üzemébe. A fogadtatás kedves és előkészített volt. Bésán János tartott először előadást a cég történetéről, majd a frissen sajtolt olajból kóstolót is kaptunk, közben a felmerülő kérdésekre adott a vezető válaszokat: termesztésről, a feldolgozás lehetőségeiről, a „maradék” felhasználásáról, és az értékesítésről egyaránt szó esett, csakúgy, mint a vállalkozás megteremtésének lépéseiről. Az előadó szerénysége, ugyanakkor határozottsága, az üzem területén tapasztalt tisztaság, szervezettség, nyugodtság példaértékű volt.

 

 

Ellátogattunk Visztné Vámosi Barbara szervezésében a Pepperl és Fuchs Kft-hez is. Az üzemlátogatás során két csoportban (az egyik csoportot Tamás-Kiss Júlia kísérte) betekintést nyertünk a gépek tervezésének, működtetésének és a fröccsöntésnek a folyamatába valamint a minőségellenőrzési laborban is jártunk. (A Qs labort Szabó Attila, a kábel részleget Mészáros Zsolt, a szerszámüzemet Nagy László és Ónodi Zsolt mutatta be)
Ezután személyes beszámolókat hallhattunk Patik Kornél - IT vezető, Jankó Zoltán (volt vetésis) - Ellátási lánc vezető, Petró Imre - fröccsöntő mérnök és Schmidthoffer Zsolt – gépészmérnököktől munkájukról, pályaválasztásukról. Végül a cég működéséről és a HR-es munkáról beszélt Barbara.
Nagyon hasznos volt a látogatás így a fakultáció választás előtt! Ezúton köszönjük a kedves és kiadós vendéglátást és az ajándékokat csakúgy, mint a szervezést és az előadásokat!

Kedden két színvonalas előadást hallgathattunk meg az iskolában. Meghívott előadóink Dr. Gelencsér András - a Pannon Egyetem rektora - és Dr. Szalay Tímea - a Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület egyik elnöke - voltak.

Gelencsér András a klímaváltozásról tartott jó hangulatú, közvetlen stílusú, ugyanakkor szakmailag nagyon pontos, figyelemfelkeltő előadást. A cím is sokatmondó volt: Globális éghajlatváltozás – mítosz vagy valóság?
Szalay Tímea egy rövid bevezető videó után a felesleges dolgok, tárgyak használatáról beszélt, és egy minőségi élet lehetőségét tárta fel a diákoknak. Tárgyak és a boldogság volt előadásának címe. Kézenfekvőnek tűnt, hogy kipróbáljuk a házi szappanfőzést, mint otthon is megvalósítható, önellátó technikát. Nagyon élveztük a finom illatokat és hogy végre tevékenykedhettünk!

Szerdán a 4. óra elején és végén a 11. évfolyamos kémia fakultációsok mutattak be látványos kísérleteket diákjainknak. A kísérletek között az „elefánt fogkrémje”, a „nátrium és a káliumhajók harca”, az éghetetlen zsebkendő és a „kis tűzhányó” szerepeltek. A kísérleteket bemutatták: Szabó Orsolya, Döbrösi Máté, Sas Zsófi, Serbán Melitta, Molnár Regina, Lajosfalvi Ákos, Somos Réka, Salamon Bettina, Csete Réka, Bálint Helga és Simon Máté.

A 7. órában Palla Gergely Tudományos Tanácsadó, az MTA-ELTE Statisztikus és Biológiai Fizika Kutatócsoportból tartott előadást az érdeklődő 10. és 11. évfolyamosoknak: népszerűsítette az intézetet és a komplex hálózatok statisztikus fizikájáról mesélt a hallgatóságnak.

 

 

 

Csütörtökön 2-3-ig és 4-5-ig dr. Szabóné dr. Bárdos Erzsébet bűvölt el bennünket a „Vegyész kobold 1 napjával". Lenyűgöző és látványos kísérletek sorozatát láthattuk, ami mindnyájunknak emlékezetes marad!
Közben 3-4-ig Dr. Nagy Georgina (volt vetésis) tartott érdekes, gyakorlatias hőkamerás előadást.

A mozgalmas hetet pénteken a Mozgó planetárium és a 9.b nagyszerűen szervezett Víz világnapi programja zárta.

A Természettudományok hetén készült képeket album formájában ezen a linken találjátok.

 

 

 

A 10. A osztállyal a témahét első napján a Víziközmű Múzeum és Kiállítóteremben jártunk. A Bakonykarszt Zrt.-ről szóló film megtekintése után a két épületben berendezett kiállítást jártuk végig szakvezetés segítségével.

Megismerkedhettünk a város első kútjainak történetével, megfigyeltük a Tumler Henrik által 1767-ben beindított és 120 évig üzemelt vízemelő szerkezet makettjét, középkori kőagyag csövek maradványait, kutak makettjeit, ivóvíz és szennyvíz szivattyúk metszeteit. A mai kor csőhálózatának működését egy fali makett segítségével tanulmányozhattuk. A trafóházban a víziközmű szolgáltatás területén használt berendezéseket és technológiákat láthattunk.

A nap további részében is a víz volt a fő témánk. Kisebb csoportokban dolgozva a diákok vizes kvízt töltöttek ki, rajzoltak posztert a víz jelentőségéről, számítógépes program segítségével szófelhőt készítettek, illetve egy „vizes” laborgyakorlaton vettek részt.

Forrásné Toldy Tünde
Kreschkáné Világhy Bernadett

 

 

A 11. évfolyam biológia fakultációsai Balatonfüreden az Észak-balatoni Vizsgálólaborba tettek látogatást. A laborban Somos Zoltán vezetésével megismerkedtek az ivóvíz vizsgálat részletes tematikájával és eszközeivel. Bepillantást nyertek a laboratóriumi ivóvíz vizsgálat mikroszkópos biológiai alapjaiba, a szennyvízkezelés, valamint a bakteriológia alapjaiba.

 

 

Hétfőn reggel Kocán Béla Tanár úr látott vendégül minket az otthonában. Elsőként a Mester és Margarita című műről tanultunk és beszélgettünk, majd az egyik fakultációs társunk tartott előadást Kosztolányi Dezső Esti Kornéljáról, majd ennek egy változatáról. Napközben többször tartottunk tea- és kávé-szünetet és a Tanár úr által készített finom orosz süteményt is megkóstoltuk. A nap folyamán sok más témát is érintettünk az irodalmon kívül, amivel még érdekesebbé vált a témanap.

Kedden Budapestre mentünk, ahol egy rövid szabadidő után Ady Endre és felesége, Csinszka volt lakásába látogattunk el, ahol saját bútoraikat, tárgyaikat nézhettük meg. Később átsétáltunk a Petőfi Irodalmi Múzeumba, ahol egy kisebb kiállítást tekintettünk meg Ady haláláról és temetésének menetéről. A vezető hölgytől sok új információt kaptunk Ady magánéletéről, a kapcsolatairól, szokásairól. A múzeumi látogatás után szabadidő következett, majd közösen átsétáltunk az Örkény Színházhoz, ahol egy kulisszajáráson vettünk részt. Bejártuk a nézőteret, megnéztük egy díszlet lebontását és egy másik építését. Emellett sok érdekes és szórakoztató történetet hallottunk a színházról és a színészekről. Betekinthettünk a jelmez és kellékraktárba, ahol a kezünkbe vehettünk akármelyik kelléket. Ezután a próbaterembe mentünk, ahol különböző drámás játékokat játszottunk. A foglalkozás végén pedig kis csoportokban jelenetet készítettünk, természetesen jelmezbe öltözve. Azt gondolom mind a két napon rengeteg új dolgot tanultunk és nagyon jól szórakoztunk.

Köszönjük a Tanár úrnak!

Gyüre Dóra 11.C osztályos tanuló

 

A 11. évfolyam Kádár Jutka tanárnő matematika fakultációs csoportja a koordináta geometriában tanult egyenes és kör kölcsönös helyzetének tanulmányozásával, egyenletek felírásával, metszés, érintés foglakozott. Megismerkedtek a Geogebra szerkesztő program alkalmazásával ezen a területen.  

 

A két napos programban a 11. évfolyamos fizika fakultációsok 5 csoportra bontva vettek részt. Minden csoport olyan tevékenységben vehetett részt, amire a tanórai időkeretek sosem adnak lehetőséget.

Egy nagyobb eszközrendszerrel egy előre meghatározott témában önállóan megtervezett mérés sorozatot hajtottak végre. Ezen mérések segítségével ismert törvények igazolásait végezhették el, de lehetőség volt kifejezetten mérnöki tevékenységre is. A mérések során volt olyan csoport, akik megismételték a 20. század elejéből származó Millican-kisérletet, mások mérhettek fotokapukkal mozgásokat, de nagyon érdekes volt az is, hogy miként lehet elektronikus szenzorokkal bánni.

Az elektronikus szenzorok manapság mobiltelefonjainkban is benne vannak, így sokszor nem is tudjuk, hogy mennyi ilyen modern eszközt használunk mindennapjaink során. A két nap során ezekre a kérdéseinkre is választ kaphattunk.

Egy csoport az informatikai alapokon nyugvó hangelemzés és videoelemzés révén jutott érdekes mérési eredményekhez a mozgások világából.

Míg az ötödik csoport a hőkamera segítségével próbálta láthatóvá tenni a láthatatlant. Ennek nyomán még azt is megvizsgálták, hogy a hőkamerával érzékelhető-e változás azokban a termekben, ahol már megtörtént az ablakcsere.

A két napos együttlét zárásaként minden csoport bemutatta a többieknek az elvégzett miniprojekt eredményét, válaszoltak társaik és tanáraik felmerült kérdéseire és mindeközben játszva tanulták, hogy hogyan is kell egy projekt fő állomásain végig haladni.

Tanáraik is elégedettek voltak a csoportok hozzáállásával és a megvalósult miniprojektekkel.

Vezető tanárok: Tislér Norbert és Kristóf Gábor


 

Március 18-19-én témanapokat tartottunk iskolánkban. A 11. évfolyam fakultációs csoportokba oszlott szét. Én a fizika fakultációs csoportommal dolgoztam ezen a két napon. Mindkét napot a fizika laborban töltöttük, 3 fős csoportokban dolgoztunk kísérletezések elvégzésével. Nagyon érdekes kísérleteket végezhettünk el. Tislér Norbert és Kristóf Gábor tanár urak segítségével két nagyszerű és sikerekben gazdag napot töltöttünk el, amit úgy zártunk le, hogy a csoportok bemutatták egymásnak prezentáció formájában a kísérleteket és azok következtetéseit.    

Bartha Dániel (11.C)

A nyelvi előkészítő és kéttanítási nyelvű 9. évfolyamok Veszprém nevezetességeit keresték fel.

Jártak a Városházán, ahol Dr. Mohos Gábor főjegyző úr fogadta őket. Betekinthettek a Petőfi Színházban és az Eötvös Károly Megyei Könyvtárban a „színfalak” mögé, és megismerkedhettek a Lélektér Alapítvány munkájával. A Művészetek Háza szervezésében két képzőművészeti és két irodalmi témájú múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt. Jártak a Várbörtönben és az Érseki Palotában, a Gizella Kápolnában és a Szent György Kápolnában is. A Bakonykarszt Vízközmű Múzeumban szakember segítségével ismerkedhettek meg Veszprém vízhálózatával. A V-Busz telephelyén tett látogatás során Négrádi Tamás üzemeltetési vezető fogadta a csoportot, és a város új közlekedési rendszerét mutatta be a 9.ny/B osztályosoknak. A Dubniczay Palotában az Irokéz gyűjteményt tekinthették meg, a Teguláriumban pedig megtudhatták, a téglakészítés egykoron hasonlóan nagy jelentőségű változásokat indított el, mint a mobiltelefonok megjelenése. A Várban fotós feladatokat oldottak meg a diákok, és egy Veszprém ismereti kvízt töltöttek ki.

A két nap történéseiről az előkészítő évfolyamos diákok osztályfőnöki órákon kiselőadásokon számolnak be osztálytársaiknak.

Szarkáné Gáspár Andrea
osztályfőnöki munkaközösség-vezető

 

A 9. évfolyam diákjai a „Szertelenül, vidáman” Drogprevenciós Program keretében foglalkozásokon vettek részt az Alkohol és Drogsegély Ambulancia, a Megyei Rendőrfőkapitányság és az NFO, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztálya szakemberei segítségével.

A foglakozásokon konfliktuskezeléssel, stresszkezeléssel, szociális készségek fejlesztésével, az energiaitalok, a dohányzás, az alkohol, a gyógyszerek és drogok egészségre gyakorolt hatásával, jogi ismeretekkel és az egészségmegőrzéssel foglalkoztak a diákok a foglalkozásvezető szakemberek segítségével.

Szarkáné Gáspár Andrea
osztályfőnöki munkaközösség-vezető